Ekspercki zespół wypracuje ustawę o rzeczniku praw uczniowskich
"Od wielu lat słyszymy, jak ważna jest potrzeba demokratyzacji, edukacji uczniów w zakresie ich praw i obowiązków, ale żeby to się dobrze działo potrzebna jest osoba, która będzie rzecznikiem praw uczniowskim" - powiedziała szefowa MEN na wspólnej konferencji prasowej z prezydentem Warszawy Rafałem Trzaskowskim.
Poinformowała o powołaniu zespołu złożonego z ekspertów, który wypracuje ustawę o rzeczniku praw uczniowskich. Minister przekazała, że będzie on działał przy MEN, ale także przy kuratoriach w każdym województwie. "Będziemy też zachęcać szkoły, by powstawały w nich takie instytucje" - dodała Nowacka.
Zaznaczyła, że ustawa jest inspirowana działalnością warszawskiego rzecznika praw uczniowskich. "Młode osoby w szkole muszą nauczyć się też takiej aktywności obywatelskiej od najmłodszych lat" - powiedziała szefowa MEN.
Wyjaśniła, że w powołanym zespole będą prawnicy, nauczyciele z różnych stron Polski. Podkreśliła, że rzecznik będzie miał za zadanie edukować i wspierać rozwiązywanie problemów oraz pomagać nauczycielom w tworzeniu statutów.
"Będzie wspierać uczniów, uczyć ich o ich prawach i wskazywać na obowiązki. Żebyśmy wszyscy mieli poczucie, że szkoła to miejsce, w którym traktujemy się poważnie i partnersko, gdzie godność ucznia i jego prawa są istotne, ale równie istotne są ich obowiązki" - powiedziała Nowacka.
Prezydent stolicy zaznaczył, że to ważne, by młodzi ludzie mieli kogoś, do kogo mogą się zwrócić, kiedy ich prawa są naruszane. "Dlatego Warszawa wprowadziła to stanowisko. Rzecznik podjął ponad 200 interwencji. Nie ma co prawda uprawnień kontrolnych, ale nie o to chodzi. Rzecznik ma pomagać rozwiązywać konflikty, ma być mediatorem, ma być osobą, która uwrażliwia i nauczycieli i rodziców, ale również samych uczniów na ich prawa i obowiązki" - powiedział Trzaskowski.
Konkurs na stanowisko Warszawskiego Rzecznika Praw Uczniowskich wygrał Damian Jaworek, który 12 grudnia 2022 r. rozpoczął pracę. Zajmuje się koordynowaniem programów polityki oświatowej miasta, inicjowaniem i opracowywaniem działań podnoszących atrakcyjność oferty edukacyjnej i wychowawczej podległych placówek, a także bieżącą współpracą z instytucjami oraz organizacjami zewnętrznymi zajmującymi się działalnością związaną z edukacją.
Rzecznik informuje uczniów o przysługujących im prawach, organizuje m.in. spotkania, debaty i warsztaty. Współpracuje z władzami szkół i placówek oświatowych i z Młodzieżową Radą Warszawy, dzielnicowymi radami młodzieżowymi oraz samorządami szkolnymi. (PAP)
Autorki: Marta Stańczyk, Karolina Kropiwiec