MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych autobusów
W ramach dofinansowania udzielonego przez NFOŚiGW MZK w Koninie kupi dziesięć autobusów wodorowych i jeden elektryczny. W poniedziałek w Koninie (woj. wielkopolskie) podpisane zostały umowy na dotację i pożyczkę z programu „Zielony transport publiczny”. Całość kosztów to ponad 49,6 mln zł; do miejskiej spółki trafi łącznie ponad 40,4 mln zł.
„To będą kolejne autobusy zeroemisyjne, gdyż miasto stawia na ekologiczny nowoczesny transport publiczny” – powiedział podczas podpisania umów prezydent Konina Piotr Korytkowski.
Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak poinformowała, że w ramach programu „Zielony transport publiczny” Fundusz dofinansuje zakup ok. 1200 autobusów niskoemisyjnych w całym kraju. Ok. 15 proc. z nich stanowić będą autobusy wodorowe. Budżet programu to ponad 5,4 mld zł, z czego 3,4 mld zł stanowią środki z Krajowego Planu Odbudowy.
„Zeroemisyjny transport to transport bardziej przyjazny dla ludzi, przede wszystkim nowoczesny tabor dostosowany do przewożenia osób z niepełnosprawnościami (…). To przede wszystkim transport przyjazny dla naszego zdrowia. Jednym z celów, które postawił przed sobą rząd to poprawa jakości powietrza w polskich miastach” – powiedziała podczas podpisania umów minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
Przetarg na dziesięć autobusów wodorowych dla MZK w Koninie został już rozstrzygnięty. Pięć pojazdów typu MAXI (11,5 – 12,5 m) dostarczy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Będą to pojazdy marki NesoBus, jednoczłonowe, niskopodłogowe, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Kolejne pięć autobusów typu MEGA (17,5 – 18,5 m) MZK kupi od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Będą to pojazdy przegubowe, niskopodłogowe, z co najmniej 135 miejscami dla pasażerów.
Pierwsze trzy autobusy MAXI powinny zostać dostarczone do końca tego roku, dwa kolejne – do końca 2025 r. Autobusy typu MEGA zasilą tabor konińskiej spółki do końca czerwca 2026 r. W najbliższym czasie MZK ogłosi również przetarg na dostawę jednego autobusu elektrycznego.
Prezes MZK w Koninie Magdalena Przybyła oceniła, że w Koninie zakup autobusów wodorowych to lepsze rozwiązanie, niż autobusów elektrycznych. Pojazdy pokonują podczas swojej pracy długie dystanse – ponad 400 km dziennie. „Wodór na takich trasach jest lepszym rozwiązaniem, ponieważ gwarantuje zrealizowanie całej pracy przewozowej na jednym tankowaniu bez konieczności zjeżdżania do zajezdni na ładowanie baterii elektrycznych. To jest czas, który tracimy i kilometry związane ze zjeżdżaniem do zajezdni” – powiedziała.
Jak dodała, jeszcze w listopadzie spółka planuje ogłosić przetarg na dostawę wodoru.
Obecnie w taborze MZK Konin jest jeden autobus wodorowy. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczył go przewoźnikowi w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce. Za dostawę wodoru odpowiada PAK-PCE Stacje H2, spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK. MZK w Koninie za kilogram paliwa płaci 56,10 zł. (PAP)
bsk/ mmu/