Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na zakup ośmiu wodorowych autobusów
Umowa obejmuje dostawę ośmiu nowych autobusów o długości 11,5 – 12,5 m, jednoczłonowych, niskopodłogowych, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Autobusy będą posiadać silnik o mocy szczytowej min. 200 kW, ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW zasilane wodorem ze zbiornika o pojemności min. 1400 l, który umożliwia magazynowanie min. 30 kg wodoru oraz baterię o pojemności co najmniej 29 kWh. Zużycie wodoru ma wynosić maksymalnie 6 kg/100 km.
Producentem dostarczonych do Konina pojazdów marki NesoBus będzie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Wchodząca w skład grupy ZE PAK spółka wygrała przetarg ogłoszony przez koniński MZK. We wtorek prezydent Konina Piotr Korytkowski i prezes miejskiego przewoźnika Magdalena Przybyła podpisali umowę na zakup pojazdów.
Autobusy kosztować będą niemal 28,7 mln zł. Ich zakup dofinansowany został z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. W ramach tego samego dofinansowania za niemal 10,1 mln zł koniński przewoźnik pozyska jeszcze dwa przegubowe autobusy od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Wszystkie dziesięć pojazdów trafi do Konina do końca listopada 2027 r.
Obecnie w taborze MZK w Koninie jest sześć autobusów wodorowych. Pierwszy trafił do miasta w 2022 r. od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce.
Kolejne dziesięć autobusów MZK w Koninie kupił dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW. Pięć z nich marki NesoBus trafiło do przewoźnika na przełomie 2024 i 2025 r. Kolejne pięć do końca czerwca 2026 r. dostarczy Solaris Bus & Couch Sp. z o.o.
Łącznie w najbliższych latach przewoźnik posiadać będzie 21 autobusów wodorowych. (PAP)
bsk/ malk/
